Du er her

Bliver din faktura afvist?

03.12.2018
Husk at oplyse brugerID på din faktura til Københavns Kommune. Ellers bliver den automatisk afvist.

Lige nu kontakter mange læger kommunen, fordi deres fakturaer er blevet afvist. I stort set alle sagerne skyldes det, at fakturaerne mangler det brugerID, som er obligatorisk på alle elektroniske fakturaer. Indeholder fakturaen ikke et gyldigt brugerID, bliver den automatisk afvist.

Et brugerID består af fire bogstaver eller tal – intet andet

Når du skal sende en faktura til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen eller Sundheds- og Omsorgsforvaltningen er brugerID’et altid POGR. Altså de fire store bogstaver og ikke andet. Skal du sende en faktura til en af de øvrige forvaltninger, skal du spørge den person eller afdeling, du skal fakturere. For her er der flere forskellige brugerID’er i spil.

Når du som læge skal afsende en e-faktura til Københavns Kommune, skal du indtaste brugerID’et i ét af følgende felter (alt afhængig af, hvilket system du anvender):

  • ID
  • Navn
  • E-mail
  • Personreference (feltet findes kun på virk.dk)

Følges denne simple vejledning, bliver fakturaen ikke afvist og går dermed med det samme videre til behandling i forvaltningernes regnskabsenheder.